09 tra Mobiteli i škola
Zbog poznate situacije s corona virusom nisam vani, već sjedim doma u svojoj sobi i razmišljam o jednoj aktualnoj temi kod nas u školi, a to je korištenje mobitela. Naime, vjerojatno ste i sami čitali kako su neke škole u Francuskoj i Njemačkoj zabranile učenicima upotrebu mobitela u školi. Što se tiče samih nastavnih sati, jasno je da se mobiteli ne koriste, osim u edukativne svrhe i izričite upute profesora. Ali, što je s odmorima?
Imam svoje mišljenje o ovoj temi, no odlučio sam pitati i neke prijatelje kako oni razmišljaju, pa evo njihovih odgovora:
Antonio Baretić, 16 god, 2. razred XVI Gimnazije:
„Po mojem mišljenju mobiteli su jako korisni za nastavu i općenito školovanje. Mobiteli su izvor informacija, a bilo bi strašno naivno zanemariti ih. Pomoću kahoota i youtubea možemo lakše provoditi nastavu. Naravno, uvijek će postojati djeca koja će koristiti mobitele za zabavu, ali ta djeca ionako ne bi učila.“
Petra Kostelić, 13 god, 7. razred O.š. „Grigor Vitez“:
„Mislim da su u današnje vrijeme mobiteli neophodni. Zvuči glupo, ali istinito je. S druge strane mislim da djeca često pretjeruju u njihovoj upotrebi. Više od 2 sata korištenja mobitela na dan je beskorisno, kao prvo nije zdravo, a kao drugo to vrijeme možeš puno kvalitetnije iskoristiti. Moji roditelji nikada mi za kaznu ne uzimaju mobitel jer razumiju da mi treba(za pitat što je za zadaću, da im se mogu javiti dok su oni na poslu itd.) Zabrane korištenja mobitela u školi pod odmorom sa jedne strane smatram nepotrebnim jer nam mobiteli trebaju da potražimo neke podatke iz na primjer povijesti, ali opet kada vidim kako su neka djeca iz moje škole stalno na mobitelima, sjede jedni pored drugih i ne razgovaraju nego igraju igrice i međusobno se ignoriraju, u takvim situacijama mislim da bi se trebali zabraniti korištenje mobitela u školama pod odmorima. Tako da ne mogu reći da podržavam korištenje mobitela u školi, a opet ne mogu reći ni da ne podržavam. Većina profesora u mojoj školi kada vide mobitel počinju kolutati očima i pričat o tome kako smo ovisni. Moja škola dozvoljava korištenje mobitela pod odmorom. Općenito zabrane korištenja mobitela ponekada smatram potrebnima.“
Viktoria Ulamec, 16 god, 2. razred IV Gimnazija:
„Školski odmori su naše slobodno vrijeme između školskih sati koje bismo trebali moći provoditi kako god želimo, makar to bilo gledanje u mobitel, a ne socijaliziranje s našim vršnjacima.
Oduzimanje mobitela je sigurno najčešća roditeljska kazna od kada su ljudi počeli koristiti mobitele. U redu je da roditelj svom djetetu oduzme nešto što mu previše okupira pažnju i pritom vrlo vjerojatno utječe na njegove ocjene i ostale bitne stvari. Tako djeca najlakše uče o životu.
Roditelji i učitelji nas većinski ne razumiju po pitanju tehnologije, ali to je u redu i sasvim razumljivo pošto su oni odrasli u drugom vremenu, kada nije bilo skoro nikakve tehnologije. Ipak, možda im ne bi škodilo da se barem pokušaju priviknuti na suživot s tehnologijom, vjerojatno bi im bilo lakše.“
Una Isajbegović, 17 god, 3. razred XV Gimnazije:
„Mislim da je nemoguće i nepotrebno zabraniti korištenje mobitela pod nastavom, ali da bi određene granice ipak trebale biti uvedene. Imam mnoge profesore koji potiču korištenje mobitela pod satom u nastavne svrhe, ali neka djeca to previše iskorištavaju.
Iako bi eventualna zabrana korištenja mobitela, ne samo pod nastavom, već i pod odmorima, možda bila korisna za učenike u vidu povećanja koncentracije, produktivnosti i socijalne interakcije, takva ideja mi se čini teško ostvarivom u današnjem svijetu.
Roditelji i nastavnici često prebrzo osuđuju uporabu mobitela i IT tehnologija, nerijetko ismijavajući upletene učenike dodatnim komentarima.
Roditelji i profesori ponekad odaju dojam kao da se osjećaju osobno napadnuto u vezi tog problema. Dodatna doza empatije i razumijevanja s njihove strane bi svakako poboljšala našu sliku o njima.
Mislim da je potrebna i edukacija mladih o lošim stranama IT tehnologije, ali uz pravi pristup i dobru namjeru da bi postali pomalo umjereniji po tom pitanju.“
Moje mišljenje je da se mobiteli ne bi trebali zabranjivati u školama jer kad god se nešto brani, onda to želimo samo još i više. Škola je ustanova u kojoj se uči i educira, a ne zabranjuje. Škola nas zajedno s roditeljima može naučiti dobrim i korisnim stranama mobitela i općenito IT tehnologije i isto tako upozoriti na negativne strane prekomjernog ili neumjesnog korištenja mobitela. Mi mladi smo odrasli uz mobitele i ne poznamo život bez njih, oni su na neki način sastavni dio našeg života. I da, i ja se igram ponekad na mobitelu. A tko ne? Volim isprobavati nove stvari i zabaviti se, ali mi nakon nekog vremena dosade i prelazim na nešto novo. Ono što najviše volim raditi je istraživanje i potraga za informacijama i zato mi mobitel i kompjutor najviše služe.
Takva su moja razmišljanja. A što kažete vi?
Aleksej Leon Gajica (13 god., Zagreb), Mladi ambasador za prava djece i mladih Europske unije